Blisko 49 km długości będzie miała zachodnia obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. W ciągu tej trasy powstanie 5-kilometrowy tunel pod Odrą. Rusza właśnie przetarg na wybór wykonawcy prac - GDDKiA wysłała już ogłoszenia do publikacji.
Zachodnie drogowe obejście Szczecina ma odciążyć drogi A6, S3 i S6 przebiegające po wschodniej i południowej stronie miasta. Skomunikuje także aglomerację szczecińską z siecią dróg szybkiego ruchu. Dużą poprawę odczują Police – dziś droga z tego miasta do węzła Goleniów przy S3/S6 to 58 km. Obwodnica skróci trasę o 23 km, a czas przejazdu, z uwzględnieniem zatorów, które obecnie występują na tej trasie - kilkakrotnie.
Najbardziej znaczącym elementem trasy będzie 5-kilometrowy tunel pod Odrą. W ciągu trasy powstanie także kilkadziesiąt obiektów inżynierskich.
Inwestycja będzie realizowana w trybie tradycyjnym – trasa została zaprojektowana, a we wrześniu tego roku złożony został wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Prawie 50 km i trzy odcinki
Na potrzeby budowy trasa została podzielona na trzy odcinki realizacyjne.
Odcinek Kołbaskowo – Dołuje liczący 13,6 km. Zacznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK-13 (ta inwestycja jest na etapie przetargu w trybie zaprojektuj i wybuduj). W tym miejscu zachodnia obwodnica Szczecina poprzez węzeł Siadło Górne, włączy się w układ drogowy nowego węzła Szczecin Zachód na autostradzie A6. Dalej trasa przetnie wiaduktem linię kolejową Berlin – Szczecin i pobiegnie w kierunku północnym omijając od wschodu miejscowość Będargowo, za którą powstanie węzeł Będargowo.
Dalej S6 poprzez estakadę o długości 284 m będzie przecinać linię kolejową Szczecin – Stobno Szczecińskie, a następnie między Dołujami i Skarbimierzycami przetnie DK-10. Ok. 900 m na północ od DK-10 powstanie węzeł Dołuje, który ma łączyć S6 z obwodnicą Mierzyna w ciągu DK-10. Odcinek zakończy się w pobliżu miejscowości Wołczkowo, która ominie od wschodu.
W sumie zadanie wykonawcy będzie tu wybudowanie dwóch węzłów drogowych i 18 obiektów inżynierskich. Powstać ma także obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.
Kolejny odciek Dołuje – Police liczy 11,9 km. Rozpocznie się na wschód od miejscowości Wołczkowo. Trasa przetnie drogę powiatową Wołczkowo – Dobra. Dalej węzeł drogowy Dobra w nowej lokalizacji połączy trasę S6 od wschodu z przewidzianą do realizacji przez gminę Dobra obwodnicą Wołczkowa, a od Zachodu z ul. Dereszową i z istniejącą drogą powiatową. Dalej obwodnica będzie przechodziła między miejscowościami Sławoszewo i Bartoszewo. Na południe od Sławoszewa powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych Sławoszewo a dalej droga zmieni kierunek na wschodni, a na przejściu przez tereny leśne powstaną cztery górne przejścia dla zwierząt. Na południe od Tanowa droga S6 przetnie DW-115, a na wschód od tej miejscowości DW-114, gdzie powstanie węzeł Tanowo. Odcinek zakończy się w pobliżu miejscowości Trzeszczyn.
Trzeci odcinek to Police – Goleniów o długości 23,4 km. Zacznie się ok. 1,5 km na zachód od węzła drogowego Police. Ten powstanie na połączeniu z ulicami Kuźnicką oraz Piotra i Pawła prowadzącymi do Zakładów Chemicznych oraz z DW-114 i realizowaną przez gminę Police obwodnicą. Przy węźle powstać ma obwód drogowy wraz z centrum zarządzania tunelem. Tuż za węzłem będzie wlot do tunelu drogowego przechodzącego pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, DW-114, terenami portu Police i Odrą.
Wylot tunelu będzie zlokalizowany około 500 m od wschodniego brzegu Odry. Po wyjściu z tunelu droga ekspresowa pobiegnie w kierunku miejscowości Święta, którą ominie od północy. Dalej droga poprowadzi w kierunku wschodnim, przechodząc na północ od miejscowości Modrzewie, gdzie na skrzyżowaniu z DW-11 powstanie węzeł drogowy.
Około 2,4 km na wschód od węzła Modrzewie powstanie MOP Bolesławice. Na węźle Goleniów Północ trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o relacje w kierunku nowej trasy S6. Na odcinku powstaną m.in. 22 obiekty mostowe.
,/center>
Sam tunel będzie miał 5 km długości. Został zaplanowany jako dwururowy, w każdej nawie tunelu znajdą się dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Ma być drążony maszyną TBM. Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła 14,85 m, a grubość obudowy 60 cm. Między nawami zaplanowano 19 przejść poprzecznych, które będą służyły do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Najbliżej położona część tunelu będzie się znajdowała na głębokości maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast sama jezdnia ma się znajdować na głębokości 45m. Odcinki wjazdowe do tunelu mają mieć ok. 600 m.
Jakie harmonogramy
Zadaniem poszukiwanych wykonawców będzie opracowanie projektów wykonawczych i realizacja robót budowlanych. Odcinki Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police mają być zrealizowane w 2028 roku. Odcinek z tunelem (Police – Goleniów) będzie budowany do 2032 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.